La Mostra d’Igualada posa l’accent en els joves i els professionals

08.03.2016

  • En la 27a edició, La Mostra convida a la participació i potencia el vessant professional
  • La programació juvenil es concentrarà a L’Escorxador, i s’amplia fins als 18 anys
  • La Llotja de professionals es trasllada al Museu de la Pell com a espai ampli d’interrelació entre companyies i programadors
  • Un total de 56 espectacles, 16 dels quals són estrenes, amb un total de 102 representacions al llarg de 4 dies
  • L’edició d’enguany compta amb diversos espectacles en què s’implicaran activament diversos col·lectius d’Igualada
  • Un estudi d’impacte econòmic de la UOC exposa que La Mostra és una de les plataformes comercials més importants del teatre infantil i juvenil de Catalunya

Del 7 al 10 d’abril la capital anoienca es transforma en un gran escenari per acollir, un any més, La Mostra d’Igualada – Fira de teatre infantil i juvenil. La 27a edició arriba carregada de propostes variades i es dirigeix a nois i noies amb edats compreses entre els 3 i els 18 anys, ampliant la franja de públic fins la majoria d’edat. Els joves de 12 a 18 anys comptaran amb un espai propi: La Mostra JOVE, a L’Escorxador.

A més, La Mostra és un punt de trobada del sector, en què es propicia la contractació, la reflexió i l’intercanvi d’idees al voltant dels espectacles adreçats a infants i joves. En aquesta edició La Llotja es trasllada cap al Museu de la Pell, un espai nou, més operatiu i diàfan que propiciarà tot tipus de trobades i activitats.

La Mostra d’Igualada reuneix enguany un total de 55 companyies que duran a terme 102 representacions. Dels 56 espectacles que es podran veure al llarg dels 4 dies de La Mostra (la companyia Brincadeira dobla amb Vertical i Evolution), 16 són estrenes. D’aquestes, 7 són absolutes i 9 a Catalunya. Les propostes tindran lloc a 15 espais d’actuació, dels quals 10 són sales i 5 es troben al carrer, a més dels espectacles itine­rants per la ciutat. Pel que fa a les companyies, 37 són de Catalunya, 13 de la resta de l’Estat i 5 internacionals. Els muntatges han estat escollits d’entre més de 430 propostes presentades.

Seguint la línia oberta l’any passat, La Mostra d’Igualada es divideix en 4 itineraris en funció del públic al qual es dirigeixen els espectacles. Així, trobem l’itinerari Per als més petits, amb espectacles per a nens i nenes de 3 a 6 anys (10 muntatges); l’itinerari Per als no tan petits, per aquells que van dels 6 als 12 anys (13 muntatges); La Mostra JOVE, per a nois i noies de 12 a 18 anys (13 muntatges) i finalment Per a tothom, amb propostes per a tots els públics (20 muntatges).

 

Una Mostra per a tots, i més participativa que mai

En aquesta edició, La Mostra vol ser més inclusiva que mai. Un exemple d’aquesta voluntat és l’espectacle inaugural, que donarà el tret de sortida el dijous dia 7 a les 20:30h. La companyia barcelonina Big Band Basket Beat Barcelona, que compta amb membres amb risc d’exclusió social, actuarà amb joves d’Igualada que hauran estat assajant els dies previs a La Mostra. La companyia proposa BasketBeat, que té com a motor el ritme i la sonoritat que generen les pilotes de bàsquet, el seu instrument principal.

Un altre espectacle integrador és H+G, de la companyia italiana Accademia Perduta. Una versió molt especial i emotiva de Hansel i Gretel en què tots els actors que apareixen dalt de l’escenari tenen alguna discapacitat psíquica.

Al seu torn, la creadora Carla Rovira comptarà amb alumnes de l’Escola Municipal de Teatre La Tarima d’Igualada, que es convertiran en el Grup de Pollastres Rebels. El seu espectacle Most of all, you’ve got to hide it from the chicks reflexiona sobre què volen i viuen les nenes i nens quan van al teatre.

Els igualadins també podran participar activament al taller de percussió que proposa Brincadeira. La companyia ensenyarà batucada als joves que vulguin expressar-se a través del ritme, ja sigui a través dels seus propis instruments o dels bidons que els facilitarà.

Així, aquest any la ciutat i La Mostra estan més unides que mai, amb un ampli ventall de propostes de participació. I no només artísticament: en aquesta edició els igualadins poden oferir casa seva als artistes de La Mostra, una fórmula que no s’havia fet servir fins ara. D’aquesta manera, La Mostra crea nous vincles amb el territori. De moment una vintena de famílies ja han obert les portes de casa seva.

 

La Mostra JOVE. Tens de 12 a 18 anys? Cap a L’Escorxador!

La Mostra d’Igualada continua potenciant la seva part jove, que fins ara arribava als 16 anys. En aquesta 27a edició creix una mica més, amb la incorporació de diversos espectacles que es dirigeixen també a l’alumnat de batxillerat, de manera que els joves de fins a 18 anys poden trobar-hi el seu espai. Una altra novetat és que en aquesta edició es centralitzaran les propostes dedicades al públic jove a L’Escorxador.

En total, 13 espectacles són els que conformen l’itinerari juvenil, que reflexionaran sobre l’ús que fem de les xarxes socials (amb els muntatges #like_unfollow de TeDebat i iMe de la companyia Dara), les relacions (Et planto d’El vol del pollastre) o el rol de la dona (Abandónate mucho de Las XL). La Mostra també rebrà l’estrena a Catalunya d’Adolescer 2055 de Compañía Joven Primera Toma, una proposta vinguda de Madrid en què actuen adolescents de 13 a 19 anys. Finalment, els joves podran gaudir també de Ragazzo de Teatre Tot Terreny, l’obra protagonitzada per Oriol Pla que ha entusiasmat crítica i públic en la seva breu estada a Barcelona.

 

Una edició carregada d’estrenes

La 27a La Mostra és un punt estratègic pel sector de les arts escèniques infantils i juvenils, i és per això que diverses companyies opten pel mercat anoienc per celebrar-hi la seva estrena. En aquesta 27a edició, 16 companyies han escollit La Mostra per tal de mostrar per primera vegada les seves novetats.  En total, del 7 al 10 d’abril es podran veure 7 estrenes absolutes i 9 espectacles inèdits a Catalunya.

Entre les estrenes absolutes hi ha Loops, el nou espectacle de la companyia sabadellenca Engruna Teatre, en què dues actrius juguen amb loops musicals en una proposta per als més petits que reflexiona sobre el pas del temps. També estrena muntatge Inspira Teatre, que oferirà en primícia l’espectacle Dibi Dubi Dubà, el nom de tres autòmats que, cansats d’estar oblidats i apartats en un magatzem, crearan el seu propi parc d’atraccions. Un espectacle que ha estat encapçalat pel director d’escena Martí Torras (Rhum, Les Feliuettes, Ciara).

La Pera Llimonera estrena el seu nou espectacle, en què un electricista intenta canviar una bombeta en una sala en què dormen diversos nadons, i que es titula Plors de cocodril. Al seu torn, Morc Fants presenta el seu primer espectacle de clown en solitari, Vist-i-plou, després d’estar vinculat durant molt de temps a Teatre Mòbil.

La Plaça de Cal Font acollirà l’estrena de l’espectacle de la jove companyia Circ Vermut, Ni cap ni peus, en què els seus dos membres es faran un embolic amb accions quotidianes i les combinaran amb múltiples disciplines: la roda cyr, malabars, pal xinès, manipulació d’objectes, verticals amb cadires i acrobàcia. Una altra estrena serà el concert teatralitzat La Vella Ràdio, de la companyia Rah-mon Roma i els Dials. Una ràdio màgica farà viatjar els assistents a través de cançons i músiques d’Europa. Finalment, Igualada també rebrà l’estrena absoluta de Touch Clown (vegeu programació internacional).

Pel que fa a les estrenes a Catalunya, La Mostra n’acull 9, com la nova producció d’El teatre de l’home dibuixat, de Castelló –companyia responsable de l’aplaudit Pedra a pedra, que ha estat girant pel món 10 anys–, que estrenarà Screen Man, on el protagonista és un personatge que es podrà veure alhora a la pantalla i com a titella. També La Rous, companyia de Granada, que proposa Hilos, en què ens parla dels camins de la vida a través d’un personatge que teixeix. Per altra banda, Bambalina Teatre Practicable, de València, oferirà un espectacle que canvia en cada representació, ja que depèn de com queden distribuïts els seus cubs per l’escenari.

Volver a jugar és un espectacle de dansa de la companyia madrilenya Dragones en el andamio, una proposta visual per als més petits que busca un retrobament amb la puresa de la infància. Per la seva banda, els bascos Ganso & Cia proposen Babia, una comèdia poètica per a tots els públics que té lloc dins d’un magatzem de caixes; i la Cia. Albadulake presenta Las Expertas, una obra amb un marcat accent femení en què quatre dones proposen un espectacle únic i arriscat.

Altres estrenes a Catalunya són els ja mencionats Adolescer 2055 de Compañía Joven Primera Toma (Mostra JOVE) i H+G d’Accademia Perduta (Itàlia), així com la proposta Troppe Arie de Trio Trioche (vegeu la programació internacional).

 

La programació internacional

La Mostra compta amb 5 companyies internacionals: 3 vingudes d’Itàlia i 2 de França. De les tres companyies italianes programades, Touch Clown proposa l’estrena absoluta del seu espectacle de carrer amb el mateix nom, en què un grup compost per 12 clowns jugaran a futbol americà pels carrers de la ciutat. L’espectacle acabarà de ser creat a Igualada, on els seus membres s’instal·laran una setmana abans de començar La Mostra per fer-hi una residència.

Accademia Perduta i Trio Tiroche són companyies que estrenen la seva producció a Catalunya. Els primers oferiran l’espectacle H+G, ja mencionat anteriorment pel seu vessant integrador. Al seu torn, Trio Trioche proposa Troppe Arie, un concert en què diverses àries d’òpera seran interpretades de manera extravagant i entretinguda.

Pel que fa les companyies franceses, Théâtre du Mouvement presenta Encore une heure si courte, on tres personatges s’expressen en un llenguatge estrany, imaginari, musical i poètic. Finalment, la instal·lació L’Orgarêve et ses joyeux nuages, un carrusel de Théâtre de la Toupine que estarà instal·lat al pati del Museu de la Pell.

 

El Museu de la Pell acollirà La Llotja professional

L’edició d’enguany fa un salt per potenciar el sector professional. L’espai de negoci i intercanvi fins ara es trobava a l’Ateneu Igualadí, i ara La Llotja es trasllada al Museu de la Pell. El nou espai, molt més ampli, vol donar-li un nou format i dinamitzar encara més l’activitat professional que es desenvolupa durant els dies de la fira. Aquest any tornaran els estands per a companyies, institucions, xarxes i empreses del sector, que seran l’ epicentre de l’activitat professional de La Llotja. Paral·lelament, l’espai acollirà un conjunt d’activitats: conferències, sessions de speed meetings, un mercat de projectes (pitching) i trobades pactades o informals que afavoreixen el contacte entre els diferents agents.

D’entre aquestes activitats professionals cal destacar el mercat de projectes, una iniciativa que té com a objectiu fomentar la producció i la creació d’espectacles abans de l’exhibició. El mercat permetrà a les companyies exposar els seus projectes als programadors i, d’aquesta manera, crear interrelació entre professionals del sector.

 

Cap a la internacionalització

L’edició d’enguany també posa de manifest la voluntat d’obrir-se a Europa. Per aquest motiu, La Mostra 2016 s’ha agermanat amb dos festivals similars: Au Bonheur des Mômes, a la població dels Alps francesos de Le Grand-Bornand; i per altra banda, Segni d’Infanzia, que se celebra a Mantova, al nord d’Itàlia. Amb aquest agermanament s’espera compartir experiències i coneixement.

La Mostra d’Igualada ha treballat en aquest sentit al llarg de l’any aportant la seva representació a diversos festivals: a més a més de l’Au Bonheur des Mômes i Segni d’Infanzia, ha estat present a Noël au Théâtre de Brussel·les, Momix de Kingersheim; les espanyoles FETEN. Feria Europea de Artes Escénicas para Niños y Niñas de Gijón i Feria de Teatro de Castilla i León, i les catalanes FiraTàrrega i Fira Mediterrània de Manresa.

També destaca l’entrada de La Mostra a COFAE, Coordinadora de Fires d’Arts Escèniques de l’Estat Espanyol i a ASSITEJ-España, l’Associació de Teatre per a la Infància i la Joventut (ASSITEJ) amb abast internacional.

 

L’impacte comercial de La Mostra

Un estudi de la UOC posa de manifest la importància de La Mostra en el mercat del teatre infantil i juvenil a Catalunya. El document afirma que el volum de contractació va ser de 625.813€ per part dels compradors i de 735.880€ per les entitats venedores.

Per les entitats enquestades, l’assistència a La Mostra va generar 1.363 actuacions: Les entitats amb perfil comprador van generar un total de 450 contractes (3,5 contractes per organització, amb una mitjana de 2,4 passis per contracte signat), i les entitats amb perfil venedor van generar 546 contractes (3,4 contractes per organització assistent i una mitjana de 2,6 passis per contracte signat).

ActualitatVeure'n més