La nova direcció de La Mostra d’Igualada aposta pel públic juvenil

11.03.2015

  • Pep Farrés i Sílvia Lorente són al capdavant de la 26a edició, que reforça l’oferta d’espectacles per a joves de 12 a 16 anys
  • La fira de teatre infantil i juvenil programa enguany 64 companyies, amb 22 estrenes i més de 100 representacions

Del 16 al 19 d’abril, Igualada tornarà a convertir-se en un gran escenari per aco­llir les millors arts escèniques per a tots els públics. Avui, al Mercat de Santa Caterina de Barcelona, s’ha presentat la 26a edició de La Mostra d’Igualada – Fira de teatre infantil i juvenil, que arriba enguany amb una nova direcció, a càrrec de l’actor igualadí Pep Farrés i la productora Sílvia Lorente, i una nova aposta ar­tística: augmentar i millorar l’oferta d’espectacles destinada exclusivament al públic juvenil (entre 12 i 16 anys).

La Mostra d’Igualada oferirà aquest any 117 representacions de tots els gèneres escènics (teatre, màgia, circ, clown, titelles, dansa, música, multidiscipli­nar…), tant a sala com a carrer. Més d’un centenar de funcions que corresponen a 64 espectacles, dels quals 12 estan especialment programats per a joves.

També va en aquesta direcció l’elecció de l’espectacle inaugural de la fira. La companyia internacional de dansa i cultura urbana Brodas Bros, que ha ofert un petit tast del seu espectacle ‘BR2’ en l’acte d’avui, serà l’encarregada d’obrir la 26a Mostra.

A l’acte de presentació celebrat avui, a més de l’equip de La Mostra, s’ha comptat amb la presència del Sr. Ferran Mascarell, Conseller de Cultura de la Generalitat i  el Sr. Marc Castells, alcalde d’Igualada. El Conseller ha destacat que la Generalitat “posa intenció, recursos, un equip solvent i tota una ciutat” a disposició d’una fira tan “rellevant” com La Mostra d’Igualada.

Pep Farrés ha presentat les novetats d’enguany que, més enllà del reforç de la programació per a joves, s’ha fixat objectius nous com la internacionalització de la fira i la voluntat de recuperar l’escena i el mercat espanyol de teatre per a tots els públics; la posada en valor els espectacles infantils i juvenils de qualitat organitzant la programació en itineraris per edats i la nova figura del Padrí de La Mostra, enguany el pallasso català Tortell Poltrona. “Els nens són l’espectador del present i no del futur”, ha recordat Farrés.

 

Programació

El cartell de La Mostra de 2015 compta amb 22 estrenes, de les quals 15 són absolutes i 7, novetats a Catalunya. Representen un terç dels espectacles.

Quant a la procedència, tot i que la majoria de les companyies són catalanes (55), també hi tenen cabuda companyies procedents de la resta de l’Estat (6 en total, vingudes de Múrcia, Euskadi, Andalusia i les Illes Balears) i 3 d’internacionals (França, Bèlgica i Gal·les).

Els 64 espectacles programats s’han seleccionat entre les més de 320 propostes rebudes per participar a la fira. La direcció artística les ha escollit, principalment, per la seva qualitat, contemporaneïtat, originalitat i la capacitat d’incorporar nous llenguatges i posades en escena en espais no convencionals. L’objectiu: consolidar La Mostra com a gran aparador del teatre per a tots els públics actual i nodrir les programacions familiars de tot Catalunya amb les millors propostes escèniques.

 

Oferta d’espectacles per edats

Amb l’objectiu de facilitar la cerca d’espectacles al públic assistent i organitzar la programació per als professionals, aquest any la nova direcció de La Mostra proposa itineraris per edats.

La programació es presenta estructurada en 4 franges d’edat: espectacles Per als petits (3-6 anys), Per als no tan petits (6-12 anys), Per als joves (12-16 anys) i Per a tothom (aptes per a tots els públics a partir dels 3 anys).

Els espectacles Per a joves gaudiran d’un segell indicatiu creat especialment per a l’ocasió. Més enllà de l’espectacle inaugural de Brodas Bros (‘BR2’), duran el segell JOVE, espectacles com La Jarra Azul (‘3, 2, 1…zero! Contra la violència de gènere’), À trois teatre (‘Ricard de 3r’) i la Companyia de teatre Anna Roca (‘Momo’), tentre d’altres.

 

Companyies emergents i consolidades en la 26a edició

Una de les apostes de La Mostra d’Igualada és donar l’oportunitat a companyies de nova creació per tal que es donin a conèixer davant el públic i els programadors.

Entre aquestes trobem Aflel, que presentarà l’espectacle de teatre ‘Monstres’, basat en el premiat conte ‘Allà on viuen els monstres’ escrit i il·lustrat l’any 1963 per Maurice Sendak. També destaca ‘Enfila S.A.’ de la Cia Estampades, un espectacle de circ que té com a protagonistes dues dones dels anys 50 que treballen en una fàbrica tèxtil.

Igualment, La Mostra comptarà amb la presència de reconegudes companyies del sector com ara Comediants (‘Monts’), acompanyats de l’Orquestrina Trama; L’Estaquirot teatre (‘En Jan Totlifan’), amb més de 40 anys de trajectòria o la Companyia de Comediants La Baldufa (‘Pinocchio’), recentment premiada com a millor espectacle i millor direcció a FETEN 2015, la Fira Europea d’Arts Escèniques per a Nens i Nenes que se celebra a Gijón.

 

Companyies estatals i internacionals

Entre les companyies provinents d’arreu de l’Estat, destaca la basca Markeliñe, de Biscaia, que estrenarà a Catalunya ‘Quixot’ després de fer-ho a principi d’any al País Basc i d’endur-se també un premi FETEN 2015, concretament per la seva creativitat, dramatúrgia i espai escènic. Markeliñe també participa a La Mostra amb ‘Andante’, un espectacle itinerant.

En el vessant internacional, es fa especial menció als gal·lesos Theatr Arad Goch, que presentaran ‘Where the leaves blow’, un muntatge delicat, petit i proper, a mig camí entre el joc i la interpretació teatral.

 

Activitats professionals i en paral·lel

Més mercat que mai, la 26a edició de La Mostra d’Igualada aposta també per la seva internacionalització i per la recuperació del mercat estatal de teatre familiar. En aquest sentit, i com ja és habitual com a fira i punt de trobada del sector professional, La Mostra comptarà amb un espai de negoci i intercanvi (La Llotja) i organitzarà un conjunt d’activitats dirigides al sector, per tal de dinamitzar-lo i impulsar-lo, com sessions de speed meetings, la conferència “Per què els joves no van al teatre?”, el 6è mercat de projectes de La Mostra i d’altres trobades entre professionals més informals com el Breakfast meeting. El Premi Fundació Catalunya-La Pedrera i l’organització del I Concurs de crítica teatral per a nens i joves de primària i secundària, entre d’altres, conformen les activitats organitzades paral·lelament per a arribar a tota la població.

ActualitatVeure'n més